Чин довічної професії

Категорія: Василіянський молитовник
Опубліковано: Понеділок, 23 червня 2014, 15:11
Перегляди: 2664

alt

«Чернечий стан приймається повноправно й остаточно через довічну чернечу професію. Вона ґрунтується на святій Тайні Хрищення і є її здійсненням і поглибленням. Складенням обітів послуху, чистоти й убожества Чернець цілковито й назавжди посвячується Богові»

(Статут ЧСВВ, 96).

В день призначений на довічну професію, на столі у церкві чи в каплиці поставлять:

1. власноручно написану формулу довічної професії;

2. ножиці на підставці;

3. Євангеліє;

4. параман;

5. нагрудний хрест;

6. мантію і каптур;

7. свічку.

Під час Божественної Літургії, після тропарів малого Входу, Настоятель, чи той, кому це доручено, сідає в Царських Дверях, а брати з запаленими свічками в руках, приводять від церковного притвору до солеї, того чи тих, що бажають скласти довічну професію, співаючи:

 

Тропар г. 8

Благословенний Ти, Христе, Боже наш, що премудрих рибалок появив, пославши їм Духа Святого, ними Ти полонив вселену. Чоловіколюбче, слава Тобі.

 

А коли підійшли до солеї, чернець робить три доземні поклони і лягає xpecтообразно на землю. Тим часом брати співають цей тропар:

Обняття Отця, відкрити мені поспішись: грішно моє прожив життя, но на багатство невичерпне моє гляджу щедрот Твоїх Спасе, нині збіднілим моїм, не погорди серцем, до Тебе, Господи, в покорі моїй кличу: згрішив, Отче, на небо і перед Тобою, Спаси мене.

 

Ті, що бажають скласти довічну професію стають на коліна, а Настоятель запитує їх:

НАСТОЯТЕЛЬ: По що прийшов ти, брате, (прийшли ви, брати) вдруге, до цієї святої спільноти, припадаючи перед святий Жертовник?

НОВОМОНАХ: Бажаю(ємо) чернечого життя, чесний Отче.

НАСТОЯТЕЛЬ: Чи бажаєш(єте) скласти урочисті обіти Богові і стати членом(ами) чернечої спільноти?

НОВОМОНАХ: Так, за Божою допомогою, чесний Отче.

НАСТОЯТЕЛЬ: (СТОЯЧИ) Направду, добре і святе діло ти вибрав (ви вибрали), але чи виконаєш(єте) його? Бо добрі діла трудом осягаються і терпінням довершуються. Тому, на кожний наш запит, з розвагою і острахом, дай (дайте) належну відповідь Богові, і з усією увагою дай (дайте) відповідь нам: (СІДАЄ)

НАСТОЯТЕЛЬ: Чи з належною розвагою і свобідною волею приступаєш(єте) до Господа?

НОВОМОНАХ: Так, за Божою допомогою, чесний Отче.

НАСТОЯТЕЛЬ: Чи не з якоїсь іншої потреби або примусу?

НОВОМОНАХ: Ні, чесний Отче.

НАСТОЯТЕЛЬ: Чи, за Господньою заповіддю, вирікаєшся(єтеся) грішного світу і того, що в світі?

НОВОМОНАХ: Так, за Божою допомогою, чесний Отче.

НАСТОЯТЕЛЬ: Чи пробудеш(ете) у Чині Святого Василія Великого і в чернечому спільному житті аж до останнього твого (вашого) віддиху?

НОВОМОНАХ: Так, за Божою допомогою, чесний Отче.

НАСТОЯТЕЛЬ: Чи будеш(ете) зберігати послух Настоятелям і повинність чернечій спільноті аж до смерті?

НОВОМОНАХ: Так, за Божою допомогою, чесний Отче.

НАСТОЯТЕЛЬ: Чи зберігатимеш(ете) дівство і невинність аж до смерті?

НОВОМОНАХ: Так, за Божою допомогою, чесний Отче.

НАСТОЯТЕЛЬ: Чи, аж до смерті перебуватимеш(ете) у відреченні і в добровільнім спільнім убозтві, нічого для себе не набуваючи і не відкладаючи, хіба на звичайну потребу, та й те не самовільно, але з послуху?

НОВОМОНАХ: Так, чесний Отче, за Божою допомогою.

НАСТОЯТЕЛЬ: Чи будеш(ете) зберігати совісно і вірно Правила нашого Чину, потверджені Апостольським Престолом?

НОВОМОНАХ: Так, за Божою допомогою, чесний Отче.

НАСТОЯТЕЛЬ: Чи будеш(ете) безупинно робити поступи в чеснотах і досконалості?

НОВОМОНАХ: Так, за Божою допомогою, чесний Отче.

НАСТОЯТЕЛЬ: Чи ти готовий (ви готові) перенести горе й невигоду чернечого життя, заради Небесного Царства?

НОВОМОНАХ: Так, за Божою допомогою, чесний Отче.

НАСТОЯТЕЛЬ: (ВСТАЄ) Гляди, брате (глядіть, брати), які обітниці даєш(єтє) Владиці Христові; Ангели стоять тут невидимо, щоб записати це твоє (ваше) ісповідання і з нього будеш(єте) суджений(ні) в другий прихід Господа нашого Ісуса Христа, а браття і люди, тут присутні, свідчитимуть про тебе (вас) колись перед Господом. – Тож, чи все те так визнаєш(єте), і за Божою допомогою прирікаєш(єте) витривати в цій твоїй обітниці (цих Ваших обітницях) аж до кінця твого (вашого) життя?

НОВОМОНАХ: Так, за Божою допомогою, чесний Отче.

НАСТОЯТЕЛЬ: Гляди (глядіть), що ніхто тебе (вас) не примушує до цієї довічної професії. Знаєш(єте), що ти (ви) з власної волі хочеш(ете) зобов’язатися урочистими вічними обітами Богові. Тож приступи(іть) до Жертовника Господнього і склади(іть) Богові свої обітниці. Ось Христос тут невидимо присутній.

 

Формула довічної професії

Відтак Настоятель підходить до престолу і стає збоку, а ті, що складають врочисту професію, клякають перед престолом, і кожний осібно, голосно і чітко виголошують наступну формулу довічних обітів, поклавши руки на Євангелію:

Я, Н.Н., ЧИНУ СВЯТОГО ВАСИЛІЯ ВЕЛИКОГО, УРОЧИСТО СКЛАДАЮ ДОВІЧНІ ОБІТИ, ГОСПОДУ БОГУ, В ПРЕСВЯТІЙ ТРОЙЦІ ЄДИНОМУ, ПЕРЕД ТОБОЮ, ПРЕПОДОБНИМ ОТЦЕМ, Н.Н., ПРОТОАРХИМАНДРИТОМ, (або: перед Тобою, Преподобним Отцем, Н.Н., делегатом отця Протоархимандрита), БОЖИМ ПРЕДСТАВНИКОМ, ПОСЛУХ, ЧИСТОТУ І УБОЖЕСТВО У ЦЬОМУ ЧИНІ І В НЬОМУ ОБІЦЯЮ ПОСТІЙНО ЗАЛИШАТИСЬ АЖ ДО СМЕРТІ.

КРІМ ЦЬОГО, ОБІЦЯЮ, РИМСЬКОМУ АРХИЄРЕЄВІ, ХРИСТОВОМУ НАМІСНИКУ, ПОСТІЙНУ ВІРНІСТЬ І ПІДЛЕГЛІСТЬ, І ЩО НЕ БУДУ ЖОДНИМ СПОСОБОМ НАМАГАТИСЬ ОСЯГНУТИ БУДЬ-ЯКОГО УРЯДУ В ЧИНІ АБО В ЦЕРКВІ. У ЦЬОМУ МЕНІ, БОЖЕ, ДОПОМОЖИ І ЦЯ СВЯТА ЄВАНГЕЛІЯ.

ВСЕ РОЗУМІЮ І ПРИЙМАЮ ЗГІДНО ЗІ СТАТУТОМ НАШОГО ЧИНУ, ЗАТВЕРДЖЕНИМ АПОСТОЛЬСЬКИМ ПРЕСТОЛОМ.

 

Відтак встають, кожний цілує Євангеліє, складає на престолі власноручно написаний текст формули довічної професії, і відходять на попереднє місце на солеї.

НАСТОЯТЕЛЬ: Благословенний Бог, який хоче спасіння всім людям, і щоб прийшли до пізнання істини; Він нехай буде благословенний на віки вічні. Амінь.

НАСТОЯТЕЛЬ: Господеві помолімся.

БРАТИ: Господи, помилуй.

НАСТОЯТЕЛЬ: Господи, Боже наш, Ти вчинив гідними Тебе всіх тих, що покинули все житейське і пішли за Тобою; прийми і цього слугу Твого (цих слуг Твоїх), що вирікся (виреклися) всього за Твоїми святими заповідями, і настанови на Твою правду того (тих), що пристав(али) до Тебе невідхильно; захорони його (їх) силою Твого Святого Духа, щоб не могли його (їх) здолати жодні супротивні хитрощі; дай йому (їм) терпеливість, щоб міг (могли) знайти Твоє уподобання, за молитвами Пречистої Владичиці нашої Богородиці і всіх Святих, що від віків Тобі угодили. Щоб пречесне і величне ім’я Твоє, Отця, і Сина, і Святого Духа, благословилось і прославилось, нині і повсякчас, і на віки вічні.

БРАТИ: Амінь.

 

Постриг

Потім Настоятель сідає на своєму місці на солеї. На Євангеліє кладуть ножиці на підставці. Настоятель каже до новопрофесів:

НАСТОЯТЕЛЬ: Візьми(іть) ножиці і подай(те) мені їх.

ПРОФЕС: Бере(уть) ножиці з підставкою і подає(ють) їх Настоятелеві.

НАСТОЯТЕЛЬ: (БЛАГОСЛОВИТЬ ЇХ ТИХО, потім каже:) Оце з рук Христових ти (ви) їх приніс(если); тож знай(йте) до кого приступаєш(єте), кого відрікаєшся(єтеся) і кому прирікаєш(єте).

НАСТОЯТЕЛЬ: (ПОСТРИГАЄ НАВХРЕСТ ГОЛОВУ КОЖНОГО, КАЖУЧИ:) Брат наш Н.Н., постригає волосся своєї голови на знак відречення світу й усього світського, і на знак відречення своєї волі й усіх тілесних пристрастей в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Тож прокажімо всі за нього: Господи, помилуй.

БРАТИ: Господи, помилуй. (3 р.)

Після постригу, Настоятель хрестовино благословить кожного професа. Після чого, слідує подання одягу для професів. Настоятель бере в ліву руку поданий собі предмет, благословить його і подає новопрофесові, який цілує спершу хрест з руки Настоятеля, відтак поданий собі предмет чи одяг і одягає його, в чому йому допомагають брати.

Тому, що довічна професія є продовженням і завершенням посвяти ченця Богові й прийняття до чернечої спільноти, і тому, що частину предметів одягу він вже отримав раніше, то йому подають лише предмети, яких ще бракує, і які у Василіянському Чині є властиві довічній професії: параман, нагрудний хрест, мантію і запалену свічку.

НАСТОЯТЕЛЬ: (ПОДАЄ ПАРАМАН) Брат наш Н.Н., приймає Параман, на знак повної та урочистої посвяти Богові, як одяг нетління і чистоти, на повсякчасну пам’ять накладення на себе благого ярма Христового, якого тягар легкий, і для опанування всіх тілесних пожадань і пристрастей: в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Тож прокажімо всі за нього: Господи, помилуй.

БРАТИ: Господи, помилуй. (3 р.)

НАСТОЯТЕЛЬ: (ПОДАЄ НАГРУДНИЙ ХРЕСТ) Брат наш Н.Н., приймає знамено Хреста Господнього на свої груди, на повсякчасну памʼять про терпіння і приниження, оплювання, образи і рани, поличники, розп’яття і смерть Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа, які він добровільно перетерпів за нас, щоб по своїй спромозі намагався наслідувати їх: в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Тож прокажімо всі за нього: Господи, помилуй.

БРАТИ: Господи, помилуй. (3 р.)

НАСТОЯТЕЛЬ: (ПОДАЄ МАНТІЮ І КАПТУР) Брат наш Н.Н., одягається в ризу спасіння і броню правди, щоб відгородити себе від усякої неправди; щоб відсікти небезпечні хитрощі свого ума і мудрування своєї волі, і мати завжди на умі думку про смерть, і бути постійно готовим і пильним до всякої Христової чесноти: в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Тож прокажімо всі за нього: Господи, помилуй.

БРATИ: Господи, помилуй. (3 р.)

НАСТОЯТЕЛЬ: (ПОДАЄ ЗАПАЛЕНУ СВІЧКУ) Брат наш Н.Н., приймає цей світич на пригадку, що чистим і чеснотливим життям та добрим звичаєм, має стати світлом світу, на збудування ближнім і прославу Богові: в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа. Тож прокажімо всі за нього: Господи, помилуй.

БРАТИ: Господи, помилуй. (3 р.)

НАСТОЯТЕЛЬ: Брат наш Н.Н., прийняв (брати наші прийняли) знамена повної і урочистої посвяти Богові й зодягнувся(улися) в усю броню Божу, щоб зміг він (змогли вони) перемогти всю потугу і напасті світових засад, властей і правителів тьми цього віку і піднебесних духів злоби: в імʼя Отця, і Сина, і Святого Духа. Тож прокажімо всі за нього (них): Господи, помилуй.

БРАТИ: Господи, помилуй, (3 р.)

 

Молитва

НАСТОЯТЕЛЬ: Господеві помолімся.

БРАТИ: Господи, помилуй.

НАСТОЯТЕЛЬ: Господи Боже наш, Ти, що ввів Твого слугу (Твоїх слуг) у Твою духовну огорожу, прилучи його (їх) до Твого розумного стада, очисти його (їхню) думку від тілесних пожадань і марних приман світського життя; і дай йому (їм), щоб він (вони) завжди згадував(али) про блага, приготовані для тих, що Тебе люблять і що розп’яли себе для цього життя, заради Твого Царства. Бо Ти є Пастир і Опікун душ наших і Тобі славу віддаємо: Отцю, і Сину, і Святому Духові, нині і повсякчас, і на віки вічні.

БРАТИ: Амінь.

Потім Настоятель, а за ним усі браття, дають новопрофесам братній поцілунок спільноти, співаючи стихиру:

 

Стихира г. 1

Пізнаймо, браття, таїнства силу: від гріха бо до батьківського дому прибувшого блудного сина предобрий Отець зустрів поцілунком, і знову привертає пізнання своєї слави, і таїнственне для вишніх споготовляє весілля, заколюючи тельця угодованого, щоб і ми достойно співжили: і з Отцем чоловіколюбним – Споготовником, і зі славним споготуванням: Спасом душ наших.

 

По скінченні братнього поцілунку, новопрофеси відходять на призначене між братією місце і беруть участь у Божественній Літургії, асистують з запаленими свічками при читанні Св. Євангелія.

НАСТОЯТЕЛЬ: БО ТИ СВЯТИЙ ЄСИ, БОЖЕ НАШ… і Трисвяте.

Прокімен: дня

Апостол: Єф. 6, 10-17.

Євангеліє: Мт. 10, 37-39, 11, 28-30.

Потрійна ектенія:

Ще молимось за брата нашого (братів наших), Н.Н., щоб Ти прийшов йому (їм) з допомогою, і покермував Його (їх) бажанням чернечого життя, в усякій здержаності, в пості, благочесті, побожності й любові, щоб відкинувши стару людину, зодягнувся(лися) в нову, створену на Твій образ, Господи вислухай і помилуй.

І причастившись Святими Тайнами, по благодаренні, відходять до своїх келій, прославляючи Бога і радіючи спільно з усіма братами.