Smaller Default Larger

Великоднє звернення Протоігумена Провінції Св. Миколая Отців Василіян в Україні

 

Високопреподобні Отці і Брати! Дорогі Брати і Сестри у Христі!

Євангельська звістка «Христос Воскрес!», яку цього року проголошує Церква, приносить нам незнані до цього часу тривожні переживання.

Ми чуємо її «за зачиненими дверима», подібно, як чули і переживали її апостоли у своїх закритих домівках із-за страху перед юдеями (Ів. 20:19).

Сьогодні неможливим стає для нас традиційне переживання Пасхи Христової: у спільному святковому зібранні в прикрашених храмах з пасхальними кошиками і в тих пишних святкуваннях у родинних та спільнотових колах.

З одного боку, священнослужителі опинилися в порожніх храмах. Раптова зміна в світі забрала у них можливість служити своїм парафіянам звичайним способом, уділяти їм Святі Тайни, проповідувати для них, спілкуватися з ними віч-на-віч. Вони опинилися самі.

З іншого боку, у парафіян і вірних забрано можливість приступити до храмів, священиків і всього того, що тут з природи мало би відбуватися. Усі вони залишилися з єдиною можливістю «покланятися Богові» у себе вдома.

Виходом з цієї складної ситуації є лише єднання в молитві через онлайн-трансляції богослужінь, однак і цей спосіб переживання нашої віри, не применшує гучного запитання про сенс віри в Бога сьогодні.

Це запитання про те, що якби у нас забрати всі зовнішні прояви нашого культу Бога і всі звичайні можливості та засоби, за допомогою яких ми переживаємо своє християнство, то чи залишилось би хоч щось одне, що надавало би сенс нашій вірі?

Як виглядає у теперішніх обставинах, для багатьох християн і духовних осіб сенс віри зникає із зовнішніми її складовими. Неможливо також не помітити, що навіть глибоко віруючі особи відчувають дискомфорт залишаючись сам на сам із своєю вірою.

І ось у це свято приходить до нас, крізь замкнені двері, «відповідь» про єдиний сенс нашої віри. Цією відповіддю є Ісус, який був розп’ятий, померлий і похований в гробі, а тепер являється нам Воскреслим.

Це Христос є основою, змістом і повнотою нашої віри. Це він кличе кожного священика до священства, кожного монаха до монашества, а кожного християнина до Святого Хрещення. Тобто це Він кличе кожного з нас до Себе і в першу чергу для Себе. І якби довкола нас не залишилося нічого, за допомогою чого можна би було виразити свою віру і нікого, хто б її крім нас виражав, то сенс віри ніколи не мав би перед нами зникати, бо саме Господь наш Ісус є цим сенсом.

Насправді, це коли Його – Христа немає в основі нашої віри, тоді беззмістовними є усі наші зовнішні її прояви.

Коли Його немає в основі, тоді наші Пасха є звичайним святковим споживанням, а наші богослужіння – соціальним дійством, в якому ми лише заспокоюємо своє релігійне сумління. Якщо не Христос є серцем нашої віри, тоді усі наші обряди є лише засобом для реалізації нас самих, нашого Я й способом плекання культу нас самих.

«Ніхто не приходить до Отця, як тільки через мене. Я – путь, істина і життя!» (Ів. 14:6)

З цими словами Христос приходить до нас, сучасних своїх учнів, крізь замкнені двері, показуючи нам Свої руки й бік. Цей прихід спрямований не лише до наших домівок, монастирів, храмів та не лише до наших сімей й спільнот. Цей прихід спрямований в глибину нашого єства, яке позначене сучасним гріхом та смертю і в якій Він дав себе розіп’ясти, поховати й Воскреснути з мертвих.

Воскреслий Христос приходить сьогодні й запрошує нас за Собою проголошуючи єдину Істину, яка веде до Життя: «Я – путь!».

В цьому заклику до слідування за Христом не йдеться про наслідування якоїсь людської програми чи людських достоїнств Ісуса.

В нашому логічному розумінні, хоч Ісус був Богочоловіком, – ми ж залишаємося лише людьми, а, отже можемо наслідувати Його лише як Людину, а не як Бога.

Однак у цьому заклику Ісуса йдеться про наслідування усього Його шляху, про що нам наголошує також Апостол Павло: «Будьте отже послідовниками Бога» (Еф. 5:1).

І не лише слова Христові є для нас дороговказом, а Він сам у своєму Воскресінні стає нашою Путтю і йде з нами сьогодні. Вірніше – ми йдемо сьогодні з Ним, йдемо за Ним і йдемо в Ньому. Як казав Св. Августин: «Христос прямує на небо, а ми слідуємо за Ним».

Ісус Христос – ось що є сенсом нашої віри сьогодні і єдиним змістом нашого святкування Пасхи у цьогорічних закритих карантинних умовах. Він був, є і буде єдиним сенсом усього – Альфою і Омегою, Початком і Кінцем.

Варто пригадати, що термін «Пасха», пов’язаний із словом, яке означає «пройшов повз, оминув». Він пригадує, як у Старому Завіті Господь оминув єврейські домівки, коли нищив первенців Єгипту. Тоді це було святом на честь виходу ізраїльського народу з єгипетської неволі. В Новому Завіті Пасха – це свято переходу від смерті до життя, вихід людини з рабства гріха, до свободи любові.

Нехай цьогорічні умови святкування Новозавітньої Пасхи по особливому і наново пригадають нам про те, що нею є Христос – єдиний «Хліб Життя» (Ів. 6:48), завдяки якому нас оминає смерть і гріх та який є єдиним Виходом у Життя Вічне, в яке ми прямуємо.

Воскресні євангельські описи кажуть нам сьогодні, що «зраділи учні, побачивши Господа» (Ів. 19:20). Це Він є центральною Особою їхньої Пасхи і кожного прожитого ними потім дня. Його вони, спочатку крізь страх, а потім з радісним трепетом щодня очікували і переживали Його присутність між собою торкаючись Воскреслого але пробитого Тіла.

Нехай і наші домівки та монастирі наповняться цією радістю, яка походить не від зовнішніх проявів нашої віри й релігійних звичаїв, а від Господа, якого глибоко і духовно сьогодні переживаємо, торкаючись Його рук і боку, позначених ранами від пробиття.

Адже Він – воскреслий і Він – з нами, навіть крізь замкнені двері… Який може бути страх, яка може бути непевність у майбутньому, який може бути сьогодні смуток чи тривога?

«Господь мій і Бог мій!» – нехай цим окликом по-новому віруючого Апостола Томи, буде наповнена сьогодні кожна наша християнська сім’я, кожна наша чернеча спільнота, кожна зачинена оселя й храм, щоб у молитві, разом з Пресвятою Богородицею, яку ми отримали від Розп’ятого Ісуса як нашу Матір, дочекалися також Зіслання Святого Духа – нашого Утішителя, з Його дарами і плодами, які Христос зсилатиме нам із Дому Отця Небесного аж Другого Його святого приходу.

 

Христос Воскрес!

Воістину Воскрес!

 

о. Франціск Онисько ЧСВВ

Протоігумен

 

Воскресіння Христове

2020 рік Божий

 

 

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Історія ЧСВВ OSBM

Історія Провінції

Історія монастирів

Помʼяник Провінції