На початку вересня 2020 р. Б., в Інституті Богословських Наук Непорочної Діви Марії, Кам’янець-Подільської Дієцезії, Римо-Католицької Церкви в Україні, відбувся курс лекцій з «Історії, богослов’я та духовності ікони», під проводом о. д-р Павла Кречуна ЧСВВ, ієромонаха Провінції Св. Миколая в Україні.
Про свої враження з участі в цих лекціях діляться студенти:
Перший сесійний з’їзд у вересні нового 2020/21 навчального року в Інституті Богословських Нук завершився: студенти поїхали щасливі від довгоочікуваної зустрічі, сповнені нових знань, натхенні новими викладачами та предметами. Тому, на цій хвилі радості та ентузіазму, хочемо поділитися з вами враженнями від нового викладеного предмету та привідкрити завісу навчання для вас.
Цього навчального тижня, ми студенти дихали двома легенями Церкви — традиціями Сходу та Заходу, адже до нас приїхав викладати предмет Історія, богослов’я та духовність ікони отець д-р Павло Кречун із Чину святого Василія Великого.
Із почутого від отця на лекціях: «Ікона – це не просто стиль живопису, чи творчий напрямок – це, насамперед, вид служіння Церкви Христової. Це шлях, що дається не всім і не усім під силу його винести. Це таємниця, що не відкривається повною мірою мирянину чи відокремленому генію живопису: цьому потрібно посвятити себе цілковито. Це школа клопіткої праці, суворого посту і внутрішнього молитовного діяння. Це мова ліній, фарб, символів східного богослов’я, де немає нічого випадкового і надуманого. Це щире виконання Святого Письма і Передання. Це втілення невидимого Первообразу, де вся Правда, Божою милістю, відкрита, як абетка, як натхнення для молитви і благочестя, очам тих, хто молиться.
Ікона самою своєю живою присутністю і своєю формою, змістом та стилем свідчить про перевтілення людського життя, коли до нього торкається Божа милість. Лінії перспективи в іконі зводяться докупи аж за глядачем. І тим самим, разом із стилізовано зображеними персонами, він стає ніби «співучасником подій», представлених в іконі, змінюється і відновлюється у світі святої любові, маючи можливість усвідомити роль усього створеного з погляду вічності.
Тому потрібно мати розуміння що віддаєм пошану не матеріалу, не дошці, а тій особі, яку зображено.»
Цілий тиждень ми намагалися зрозуміти символи ікони, кольори та жести, через які вона промовляє. Як на проповіді священник старається пояснити мирянам слова Євангелія, так і отець Павло проповідував нам кольорами ікон.
«У черговий раз переконалася якою необхідною є краса. Особливо для нас теологів — це простір для особистої зустрічі з нашим Господом і джерелом знання про духовну реальність. Підтвердженням цього є слова о. Павла Кречуна, що християнський світ особливо вразливий на красу духовного світу, тому ікона займає почесне місце. Дуже вдячна за можливість більше пізнати і досвідчити багатство східної духовності» – розповіла с. Схоластика OSB, студентка IV курсу.
«На лекціях з «Історії, богослов’я та духовності ікони» для мене було відкриттям значення кольору в іконах: не може бути нанесений будь-який, адже кожен колір має своє значення, символіку, пояснення, сенс. Наприклад в іконах, де зображують Христа пурпурний і синій кольори означають божественну та людську природу, а ось в іконах Богородиці ці ж кольори — материнство та дівицтво. Тішусь, що змогла це дізнатися і дякую отцю Павлу за це», – поділилася Ірина Артковська, студентка IV курсу.
Як писав Гете: «Усе можна вважати тільки символом, за яким сховане ще щось інше» І саме завдяки символам ми єднаємо видимі знаки з невидимими, а завдяки іконі можемо здійснити сходження до Божества.
Студентка III курсу Леся Меньок, підсумувала свою участь у лекціях так: «Думаю, студенти Інституту, як і я, по-новому відкрили для себе люблячий погляд Марії звернений на нас, і лекції з викладачем, ієромонахом Павлом Кречуном (УГКЦ) нам у цьому кратно допомогли. Відтак, можна лише побажати не зупинятися в процесі пізнання іконології, бо це надто коштовне для Церкви аби ним нехтувати чи забути».
Студенти, вже черговий раз, отримали добру порцію богослов’я ікони від о. Павла Кречуна, який лише скромно прокоментував свій предмет: «Ікона – це не просто мистецтво, ікона – це богослов’я в кольорах; яка проголошує і уприсутнює те, що Євангеліє проголошує словами. А отже, є одним із аспектів Божого Об’явлення і нашої спільноти з Богом».
Автор: Ірина Артковська, Катерина Лучко
Фото: Катерина Лучко