Святий апостол Тома, на прізвисько Близнюк, був рибалкою з Галилеї. Його покликав Ісус і зарахував до дванадцятьох апостолів. Тома всюди йшов за своїм Учителем, слухав Його науки, бачив Його чуда. Велика була його любов до Ісуса. Коли Христос незадовго до своїх страстей ішов до Юдеї воскресити Лазаря, а учні стали відраджувати Спасителя, бо юдеї хотіли Його каменувати, „тоді Тома, на прізвисько Близнюк, сказав до співучнів: «Ходімо й ми з Ним, щоб разом умерти»” (Ів. 11, 16).
На Тайній вечері, коли Ісус казав апостолам: «Куди ж я йду – ви знаєте путь», Тома промовив: «Господи, не знаємо, куди Ти йдеш. І як нам знати ту путь?» Ісус йому відповів: «Я – путь, істина і життя! Ніхто не приходить до Отця, як тільки через мене» (Ів. 14, 4-6).
Святі Отці навчають, що цими словами Ісус хотів дати науку не лише Томі, але й усім вірним, що Він є найбільшим і найпершим взірцем для нас, на який ми повинні завжди звертати наш погляд, щоб Його наслідувати. Він є найбільший Учитель, якого ми маємо слухати, якщо не хочемо заблукати; Він є найласкавіший податель благодаті, яка нас освячує в цьому житті, і податель того щастя, яке чекає нас у небі; а найголовніше, що Він єдиний посередник між нами та Богом, що Він заслужив для нас усі ласки і що на Нього маємо покласти все наше уповання, аби осягнути вічне блаженство.
Як і інші апостоли, святий Тома, коли побачив, як воїни в Гетсиманському саду схопили Спасителя, утік. Він був до такої міри переляканий, що вже після Воскресіння, коли Спаситель явився апостолам, і вони розповіли про це Томі, він не йняв їм віри: «Якщо не побачу на Його руках знаків від цвяхів і не вкладу свого пальця у місце, де були цвяхи, а й руки моєї не вкладу в бік Його, – не повірю!» (Ів. 20, 25).
Безперечно, що Тома через брак віри согрішив, адже він бачив стільки чудес Христа Спасителя і чув Його заповіт про Воскресіння. Однак Тома був усього лиш людиною, і не нам його судити, бо ж і Христос його не осудив. «Христос вдруге являється апостолам, щоб не дати загинути в безвірʼї своєму учневі» (св. Августин). Спаситель стає посеред апостолів і каже: «Мир вам!» А тоді промовляє до Томи: «Подай сюди твій палець і глянь на мої руки. І руку твою простягни і вклади її у бік мій. Та й не будь невіруючий, – а віруючий!» І відказав Тома, мовивши до Нього: «Господь мій і Бог мій!» І каже йому Ісус: «Побачив мене, то й віруєш. Щасливі ті, які, не бачивши, увірували!» (Ів. 20, 26-29).
А в тому вигуку: «Господь мій і Бог мій!» – виявилася вся віра і любов апостола Томи до свого Спасителя. «Тома, – каже святий Йоан Золотоустий, – який був охолов у вірі, тепер злякався свого гріха і вголос визнав Христа». А за словами святого Григорія Великого, «невіра Томи допомогла нам більше, ніж віра решти апостолів. Бо невірство Томи, від якого він зцілився, торкнувшись ран Спасителя, укріпило нас у вірі, що Христос воскрес у тому самому тілі, яке страждало, і що ми так само у тому тілі, в якому живемо, станемо в день воскресіння на суді». Апостол Іван розповідає, що Тома був разом з Петром і Іваном та з іншими тоді, коли Христос після Воскресіння явився їм при Тиверіядському морі.
Після Зіслання Святого Духа «святий Тома, – як каже святий Іван Золотоустий, – той Тома, який раніше був слабший у вірі, ніж інші апостоли, став, завдяки Божій благодаті, сильніший, ревніший і невтомніший від своїх друзів, так, що обійшов з проповіддю Божого слова мало не всю землю і не боявся голосити його навіть найжорстокішим народам». Він проповідував у Палестині та Месопотамії. Про його проповіді партянам згадують найбільш ранні церковні письменники; святий Іван Золотоустий стверджує, що апостол Тома голосив святу віру в Етіопії, а про те, що він проповідував в Індії, пишуть святий Григорій Богослов, святий Григорій Великий та інші, про це ж свідчить і давнє передання, що побутує в тих краях.
Ось що розповідає нам передання про побут апостола Томи в Індії: Правитель того краю послав до Єрусалиму одного купця, щоб знайшов там будівничого, котрий зміг би побудувати для нього величний палац. Апостол Тома, почувши про це, сказав, що він – будівничий, і поїхав до Індії. Правитель дав йому необхідні гроші, а святий апостол роздав їх бідним і став проповідувати Христову віру. Коли правитель довідався про це, наказав кинути Тому у вʼязницю. Та невдовзі брат правителя, що тяжко хворів, мав видіння. Ангел показав йому прекрасну небесну палату, яку побудував для нього в небі святий Тома. Хворий розповів правителеві про своє видіння, а той велів покликати увʼязненого Тому. Апостол навчив правителя правд віри і розповів про те, що добрими ділами ми будуємо у небі найчудеснішу палату вічного щастя. Після цього правитель і його двір прийняв святе хрещення, а апостол Тома продовжив проповідувати Христову віру.
Мощі Святого Томи у базиліці, збудованій на його честь у м. Ченнаї (Індія)
Інше передання голосить, що апостол Тома спізнився на три дні на похорон Пресвятої Богородиці, та конче хотів раз ще побачити її святе тіло. Коли гріб відкрили, то знайшли його порожнім; Спаситель возніс на небо свою Пренепорочну Матір.
Святий Тома прийняв мученицьку смерть в Індії, де навертав до Христової віри по всій території цієї величезної країни. У східній частині Індії, в Маніпурі, він навернув до святої віри Тертіяну, жінку тамтешнього правителя, та її сестру Мигдонію, за це погани накинулися на святого і вбили пʼятьма списами. Коли 1500 р. португальці вперше прибули до Індії, то в Маніпурі знайшли християн, які з передання знали, що їх предки прийняли Христову віру від апостола Томи та його учнів, а саме місто Маніпур ще років сто назад називали «Місто святого Томи». Мощі святого апостола Томи спочили в Індії, якусь їх частину було перенесено до Едеси і Риму.
Базиліка Святого Томи у м. Ченнаї (Індія), збудована на могилі Апостола