Як вже повідомлялося, у Львові 19-20 жовтня 2012 року, в приміщеннях Філософсько-богословського факультету Українського Католицького Університету, відбулася Міжнародна наукова конференція з нагоди 20-ї річниці заснування Інституту Історії Церкви – «Греко-католицькі Церкви в умовах тоталітарних режимів у центрально-східній Європі в другій половині ХХ століття: стан і перспективи досліджень».
Відкриття конференції здійснив директор Інституту Історії Церкви о. Андрій Михалейко, який привітав учасників і розповів коротко про історію виникнення Інституту, надхненником і основоположником якого був теперішній владика Борис Ґудзяк. Опісля отець Андрій попросив до слова свідків підпільної Церкви.
Першим виступив митрополит Володимир Війтишин, який розповів про духовне життя підпільної Церкви.
Свої роздуми про підпілля висловив також владика Йосиф Мілян з Києва, а відтак владика Борис Ґудзяк виголосив доповідь про виникнення Інституту Історії Церкви.
Відтак була змога вислухати свідчення інших учасників підпільної Церкви. Цікаву доповідь про своє служіння у підпільній УГКЦ виголосив о. Матей Гаврилів ЧСВВ, який сказав, що в підпіллі було що робити, тому що Радянський Союз – це була «найбільша парафія у світі». О. Матей перерахував вісім ступенів тиску на греко-католицьке духовенство, починаючи від штрафного покарання аж до різнотермінового ув’язнення. Важливою подією у житті підпільної Церкви за словами отця Матея були святкування Ювілею Тисячоліття Хрещення Русі-України. Ця подія штовхнула духовенство та мирян виявитися перед світом.
Своїми спостереженнями з підпільного життя Церкви в Україні поділилися також з учасниками конференції: с. Христина Гавронська, Згомадження Св. Обручника Йосифа, с. Серафима Сало ЧСВВ, та мирянка Галина Канарська, яка народилася в Сибірі, але дальші роки свого життя прожила в Україні. Заключе слово про підпільну Церкву висловив митрополит Львівський Ігор Возьняк.
Опісля, під час конференції відбулося три сесії.
Перша сесія конференції: «Переслідування і підпільна діяльність греко-католиків Галицької митрополії».
Сесію вела Марія Горяча зі Львіва.
Доповідали:
Світлана Гуркіна (Львів) – тема: „Неопубліковані та маловідомі джерела до вивчення греко-католицького духовенства Львівської архієпархії у період 1944—1950 рр.”,
Ігор Галаґіда (Ґданськ) – тема: „Репресії проти УГКЦ в Польщі (1939—1957): стан досліджень та їх подальший розвиток”,
Надія Бєлякова (Москва) – тема: „Специфика материалов государственных архивов о существовании греко-католического подполья в 1970—1980-е гг. в СССР” (на документах ГА РФ и ЦДАВО Украины).
Друга сесія конференції: «Переслідування і підпільна діяльність греко-католиків Мукачівської та Пряшівської єпархій».
Свої доповіді зачитали:
Діана Штерр (Ужгород) – тема: „Джерела до історії репресованого духовенства Мукачівської греко-католицької єпархії” (за матеріалами архіву УСБУ в Закарпатській області),
Віктор Кічера (Ужгород) – тема: „Проблеми дослідження репресованого чернецтва” (на прикладі кримінальних справ УСБУ в Закарпатській області),
Володимир Фенич (Ужгород) – тема: „Між вірою і націоналізмом: о. Севастіян Сабол, ЧСВВ та його «Голгота Греко-Католицької Церкви в Чехословаччині»”,
Марія Майороші (Ужгород) – тема: „Уділення єрейських хіротоній галицькими архієреями закарпатським священикам у період катакомб та легалізації ГКЦ”.
Третя сесія конференції: «Мученики й ісповідники віри», яку вела Олена Бєлякова з Москви.
Доповідали:
о. Петер Штурак (Пряшів) – тема: „Blahoslavený pomocný prešovský biskup ThDr. Vasiľ Hopko v kontexte prenasledovania Gréckokatolíckej cirkvi v Československu”,
Олег Турій (Львів) – „Мученицька смерть блаженного єпископа Никити Будки: між агіорафією та історіографією”,
о. Полікарп Марцелюк ЧСВВ (Львів) – тема: „Слідами мучеників та ісповідників віри УГКЦ у ХХ ст.” (Архів і дослідження Місії «Постуляційний центр беатифікації і канонізації святих УГКЦ»),
о. Ласло Пушкаш (Будапешт) – тема: „Повідомлення про процеси беатифікації мучеників ХХ ст. в Мукачівській греко-католицькій єпархії”,
о. Тарас Бублик (Львів) – тема: „«Житіє» після життя: проблеми дослідження діяльності церковних єрархів УГКЦ в підпіллі” (на прикладі архієпископа Володимира Стернюка, 1907—1997).
Наукова конференція завершилася презентацією видань Свято-Покровської Провінції Чину Святого Василія Великого в Польщі та видань Інституту Історії Церкви.
Після презентації, учасники конференції мали змогу подивитися фільм про Блаженного о. Олексія Зарицького (1912-1963), який загинув у Караганді в таборі Долинка.
На завершення святкувань ХХ річниці заснування Інституту Історії Церкви владика Борис Ґудзяк разом із присутніми священиками відправив молебень до Блаженних Мучеників Української Греко-Католицької Церкви в каплиці св. Йоана Богослова Філософсько-богословського факультету УКУ.
Після Молебня відбулося урочисте прийняття з нагоди 20-ої річниці заснування ІІЦ УКУ.
За матеріалами: osbm.info