- Деталі
-
Категорія: ВАСИЛІЯНСЬКА ДУХОВНІСТЬ
-
Опубліковано: П'ятниця, 04 жовтня 2013, 08:37
-
Перегляди: 3251
У писаннях Св. Василія Великого немає чіткої різниці між ченцем і мирянином; в них побутує тільки назва – християнин. Усі ми, ченці і миряни, зобовʼязані одним законом Христа: «Будьте досконалі, як Отець ваш Небесний досконалий (Мт. 5, 48). Тому із Аскетичних творів, синтез яких тут поданий, можуть користати не лише монахи, але й миряни.
СИНТЕЗ АСКЕЗИ
СВЯТОГО ОТЦЯ НАШОГО
ВАСИЛІЯ ВЕЛИКОГО
З 22 листа: «Про досконалість чернечого життя»
- «Хоч у богонатхненому Писанні є багато речей, які годиться зберігати тим, які бажають угодити Богові, у цій короткій пригадці я намітив торкнутися тільки тих речей, стосовно яких ви мене запитуєте. Скажу про те, чого я навчився з богонатхненого Писання. [...]
- Отож: треба, щоб християнин мав такі думки, які були б гідними його небесного покликання, та щоб вів життя гідне Христового Євангелія.
- Жодна річ не повинна віддаляти християнина від пам’яті про Бога, від Його волі й судів.
- Християнин, який в усьому став досконалішим від виправдань Закону, не повинен божитися й говорити неправди.
- Він не сміє хулити, ані лихословити, ані сперечатися, ані мститися, ані відплачувати злом за зло, ані гніватися.
- Він повинен бути терпеливим, зносити всі кривди та вчасно напоумлювати того, хто кривдить. А слід робити це не з бажання помсти, а лише для того, щоб виправити брата, як це велів Господь.
- Не треба говорити щось проти неприсутнього брата, щоб його понизити, бо це лихословлення, хоч би воно й було правдою. Тому треба віддалятися від того, хто лихословить свого брата.
- Не можна розмовляти про пусте. Не слід заводити балачок, які не приносять жодної користі слухачам, ані не служать потрібним взаєминам, на які дозволив Господь. Тому ті, що працюють, нехай намагаються працювати в мовчанці. А бесідують нехай ті, що їм довірено розсудливо орудувати словом на збудування віри, щоб не засмучувати Святого Духа.
- Не можна ставати невільником вина, ані уживати надмірно м’яса та й, узагалі, не слід ніколи шукати приємності в їжі чи напитках. Бо ж той, хто бореться, повинен бути стриманим у всьому. З речей, даних кожному для вжитку, нічого не треба вважати за власне або переховувати їх. Однак треба дбати про кожну річ, як про Божу, і не зловживати тим, що хтось викинув чи занедбав, коли часом таке трапиться.
- Тому ніхто не повинен уважати себе самого паном, але слугою – на служіння братам. [...]
- Не можна нарікати навіть при нестачі необхідних речей і при праці, бо право судити про кожну річ мають тільки наставники.
- Не потрібно кричати чи робити якихось знаків чи жестів, у яких виявляється гнів або забуття про Бога.
- Голосу слід уживати в міру потреби.
- Не годиться відповідати братові зарозуміло та гордо, або з таким настроєм робити йому прислугу. Але в усьому і з усіма треба поводитися скромно і з пошаною.
- Не личить також підступно моргати очима й робити хитрі знаки чи жести, які спричиняють братові прикрість або вказують на те, що ми ним погорджуємо.
- В одязі та взутті не слід шукати краси, бо це ознака пустоти. Тому для потреб тіла слід вживати дешеві речі.
- Не витрачати нічого понад потребу або для хизування, бо це марнотратство.
- Також не годиться шукати слави й побиватися за першенство.
- Кожний повинен уважати всіх вищими від себе, і треба бути завжди послушним.
- Хто може працювати, нехай даром не їсть. А й той, хто зайнятий якоюсь із тих справ, що робляться на славу Христа, повинен ревно працювати з усіх сил.
- Кожну справу слід робити згідно з думкою настоятелів; навіть їсти й пити треба на славу Божу.
- Не слід також переходити від одного зайняття до іншого без схвалення тих, які поставлені розподіляти різні обов’язки, хіба що якась необхідна потреба змушує допомогти слабшому.
- Кожний нехай залишається там, де йому призначено, і нехай не втручається у справи, які йому не повірені. [...]
- Не треба заздрити, як іншого хвалять, і тішитися з чужих помилок.
- У дусі Христової любові треба співчувати з терплячим братом, сумувати через його немочі і радіти з його успіхів.
- Не можна бути байдужим супроти тих, що грішать, або мовчки схвалювати їхні вчинки.
- Той, хто напоумлює, нехай це робить лагідно, з Божим острахом, щоб виправити того, хто провинився.
- А той, кого напоумлюють чи кому дають догану, нехай радо приймає перестороги, бачачи в них власну користь. [...]
- Кожний, по змозі, повинен уважно вислухати того, хто має щось проти нього.
- Не треба пам’ятати образи тому, хто згрішив і кається, але зі серця йому прощати.
- Коли хтось каже, що кається з якогось гріха, то він повинен не тільки шкодувати, але й чинити плоди, гідні покаяння. [...]
- Сонце нехай не заходить у гніві на брата, щоб ніч не розділила їх обох і не залишила непрощеної провини на день Суду.
- Також не треба зволікати з виправленням свого життя, бо завтрашня днина непевна. Багато бо тих, що мали немало гарних задумів, не дочекались наступного дня.
- Так само не можна піддаватися ситості черева, бо з цього походять нічні сновидіння.
- Також не сміємо надмірно працювати й переступати меж необхідності, як каже Апостол: „Маючи поживу та одяг, цим будемо вдоволені”(1 Тим. 6, 8). Бо те, що понад потребу вважається захланністю, а захланність – це ідолопоклонство.
- Тому не годиться любити гріш, ні нагромаджувати багато безкорисних речей.
- Треба, щоб той, хто наближається до Бога, став убогим і був пройнятий Божим страхом, згідно зі словами: „Тіло моє тремтить від страху перед Тобою, я присудів Твоїх боюся”(Пс. 119, 120).
- Дав би Господь, щоб ви прийняли ці мої слова з радістю і приносили на Божу славу плоди, гідні Святого Духа, за Божим уподобанням і з поміччю Господа нашого Ісуса Христа. Амінь».
Додати коментар